Bas sekolah jadi prebet sapu
Perkhidmatan bas sekolah yang dipercayai menjalankan perkhidmatan seperti kereta sewa.
JITRA - “Dulu pendapatan kami mencecah RM60 hingga RM70 sehari, tetapi kini hanya memperoleh RM30 hingga RM40 sehari. Kadang-kadang ada juga berbelas ringgit sehari,” kata pemandu teksi yang beroperasi sekitar institut pengajian tinggi (IPT) di kawasan ini.

Mereka mendakwa terpaksa menanggung kerugian akibat kewujudan perkhidmatan bas sekolah dengan mengenakan kadar harga yang murah.

Setiausaha Persatuan Pemandu-pemandu Teksi Jitra, Changlun, Bukit Kayu Hitam, Sintok, Kubang Pasu, Kedah, Abdul Manaf Mat Yatim, berkata, pemandu teksi secara keseluruhannya terpaksa menjadikan kawasan IPT sebagai tumpuan memandangkan orang ramai kurang menggunakan perkhidmatan itu.

Menurutnya, perkara itu juga bertujuan untuk mengelakkan daripada berlakunya pertambahan kereta sapu yang beroperasi secara tidak berlesen.

“Pendapatan kami mula berkurangan akibat kewujudan bas sekolah yang beroperasi seakan-akan perkhidmatan kereta sewa dengan menyediakan perkhidmatan dari rumah ke rumah.

“Jika hendak dibandingkan dengan perkhidmatan kereta sewa dengan hanya memuatkan empat penumpang, bas sekolah itu memuatkan penumpang seramai lapan orang dengan mengenakan bayaran murah,” katanya ketika ditemui Sinar Harian, baru-baru ini.

Abdul Manaf berkata, perkara itu memaksa pihaknya untuk mengurangkan kadar bayaran melepasi tahap sebenar yang ditetapkan oleh sesebuah teksi.

“Memandangkan ia menjadi sumber pendapatan kami, kami terpaksa menjalankan operasi seperti biasa demi menyara keluarga.

“Selain itu, ada juga sebahagian pemandu teksi turut mencari pendapatan sampingan memandangkan pekerjaan membawa teksi tidak dapat menampung perbelanjaan seharian keluarga,” katanya.

Beliau berkata, hampir 100 teksi berdaftar di bawah persatuan itu dan hanya sebahagian sahaja masih beroperasi untuk menjalankan perkhidmatan itu.

“Dulu pemandu teksi boleh menjadikan pekerjaan itu sebagai sumber pendapatan seharian, tetapi untuk sekarang tidak lagi,” katanya dengan nada kecewa.