Volkswagen dikatakan akan membina kereta hybrid Volkswagen XL1 yang sangat menjimatkan minyak dengan pelepasan karbon dioksida hanya sebanyak 21g/km dan penggunaan minyak sebanyak 100mpg+. Usaha ini amat dialu-alukan dengan harga petrol yang begitu tinggi dan dengan adanya teknologi yang mampu mengurangkan pencemaran alam sekitar.

Volkswagen XL1 : Kereta Hybrid Diesel Sangat Efisyen

Volkswagen XL1
Diumumkan di Geneva Motor Show 2013, kereta ini mempunyai 2 tempat duduk, badannya diperbuat daripada gentian karbon berteknologi tinggi dan mempunyai ketinggian 1.15m dan berat 795kg.
Ia dikuasakan engin diesel 800cc dengan 27bhp. Dipasangkan pula dengan motor elektrik dan bateri 5.5kWh serta badan yang ringan dan aerodinamik, ia memberikan kereta ini satu tahap kecekapan yang tinggi.
Volkswagen XL1
Ciri-ciri lain termasuk brek seramik, kotak gear klac berkembar dengan 7 kelajuan dan struktur pelanggaran aluminium yang ringan. Dashboardnya juga diperbuat daripada gentian berasaskan kayu yang ringan.
Volkswagen XL1
Tiada berita tentang harganya tetapi dengan segala teknologi tinggi yang digunakan, dijangkakan harganya mungkin di luar kemampuan ramai.
Volkswagen XL1