Enjoy The Ride With ALTAIR

Tuesday 31 July 2012

Sistem Aje Mahal Tapi tetap Tak Selamat



Ikuti sebuah kisah pembeli sistem keselamatan yang tidak puas hati.
Aku ni memang tak penah bukak kete dalam2 kete ni, tau naik jer... memang aku tak tau pasal kete, tapi pasal elektronik, insyaallah, ade tau sket2, memang aku keje dlm bidang elektronik... camni la rupe sistem keselamatan kete tu setelah aku suruh member aku bukak sume.... tp aku tak kasi die bukak wayar2 tu dulu, sebab aku nak amik gambo... hehehe... tp satu wayar dah terpotong dah.. xpe la... untuk keta biasa yg tak pasang ape2 alat, member aku cakap, pencuri akan short kan 3 wayar kat termination putih tu... haritu pun bebudak takashimaya dah demo kat aku, camner diorang idupkan keta aku dengan shortkan wayar2 tertentu kat termination putih tu...

Gambar kat atas tu aku tunjukkan ade kabel yg diorang potong dan seterusnya masuk ke system diorang... kabel C tu memang diorang tak potong, tp diorang ade tambah lagi 1 kabel untuk masuk ke system diorang... tengok la betapa simple nye diorang buat, berbaloi kah dengan RM1,600??? strategy pencuri ni, mula2 die pakai jumper dah cuba hidupkan kat termination putih tu... kalo tak idup, diorang dah tau, mesti ade pasang bende2 kat dalam... diorang akan trace la kabel tu, tarik bawak kuar, ketuk dashboard bawah tu pakai pahat ker (tak main la skrudriver, lambat), untuk trace dan tarik kuar kabel... 3 kabel jer yg pakai untuk hidupkan enjin, yg lain2 tak pakai... diorang akan cabut jer sume kabel2 yg pegi ke system horus ni... last2 tinggal la kabel A dan B tergantung... tau ler diorang ape nak buat...


Ni sistem yg member aku telah bogelkan la.
Untuk pencuri professional, diorang takkan bogel sampai camni... diorang akan trace jer, sampai jumpe kabel yg dikehendaki...

Lepas aku ambik gambo nih, member aku tu main tarik jer sume kabel2 yg pegi ke system horus tu, tinggal 2 kabel tergantung tanpa sambungan... yg putih ngan putih/hitam... Satu lagi kabel hitam/merah/putih tu, die main2 3 kabel tu dan keta pun bleh hidup... wah, so simple... Untuk pengguna yg tak tau ape2 pasal keta, mungkin die rase berbaloi la (cam aku mase mula2 beli dulu)... bile dah tau yg bende ni tak bagus, rase cam kene tipu pun ade... hampeh... layak ker produk yg simple camni utk dijual dengan harga 1.6k??? (kononnya kalo bukan time promosi, jual sampai sekitar RM2.3k satu unit)



Lepas tu sambungan dibuat utuk kasi keta aku kembali normal selepas buang alat ni... boleh dihidupkan seperti sediakala... cuma skang ni aku kene cari alat sekurity lain pulak la... ataupun buat sendiri kalo ade mase... 

No comments:

Post a Comment